Believe in destiny!

Friday, 8 July 2011

If someone ask me "BEST TAK KAHWIN??"

As salam friends,

Quite a cliche topic today, but I feel compelled to share. It has been 10 times watching Nur Kasih DVD since I bought it last year. One issue that caught my attention along the story is about laws and "biras".

Siblings and friends who have not married yet often ask me, "BEST TAK KAHWIN?" which mean, Is it BEST to get married?. One issue I will always reveal is related with laws and "biras". Someone might said that this is not really an issue, but it is also not a matter lightly.

I love the approach taken by my late Mum and Dad. They have 3 daughter in laws and 1 son in law. BUT, they NEVER EVER label any of them as "BEST IN LAW" or "PET IN LAW" not even in negative way such as "BAD IN LAW" or "GHOST IN LAW", etc. Their principles are easy!

1) After you get married, live at your own house.
2) Once you got children, take care of them by yourself.

I like that way. When I watched Nur Kasih DVD, some of the important lesson I learnt are :

1) Sometimes, we cannot really fully satisfy our laws and "biras" needs and expectations compared than how we deal with our own mum/dad/family members.
2) Avoid prejudices towards your "biras".

These two things, if we can manage well, will lead towards peaceful and healthy lifestyle. We may avoid living in depression all the times.

I am very lucky coz I have a very patient, tolerate, manageable, strong spirit and tough "biras". I am really impressed of her performance through out the year. These characteristics are needed to maintain the harmonization of marriage.

Just REMEMBER one thing! When we married, we must be prepared to accept the strengths and weaknesses of our spouse and his family. If you are not ready yet, seek guidance from ALLAH. He will leads you towards the correct paths!

Catch you later!

_____________________________________________________

Assalamualaikum sahabat handai semua,

Topik yang agak klise, tapi saya masih terpanggil untuk berkongsi pendapat. Saya rasa sejak saya beli DVD Nur Kasih tahun lepas, dah 10 kali saya ulang tayang tonton cerita berkenaan dalam kereta sepanjang perjalanan saya dari Pontian - KL. Sepanjang perjalanan pergi balek, sempat sangat tonton 5-6 episod. Klimaksnya, saya tonton Nur Kasih the Movie beberapa hari lepas dilancarkan bulan lepas. Habes dah cerita tuh. Meninggalkan kesan yang sangat mendalam tidak terkecuali kepada saya. Satu isu yang menarik perhatian saya tentang perjalanan cerita ini ialah tentang ipar duai dan biras.

Adik-adik dan kawan-kawan yang belum berkahwin sering bertanya dengan saya, "BEST TAK KAHWIN?". Tiap kali itulah saya akan mengupas satu isu berkaitan ipar duai dan biras. Mungkin setengah orang berpendapat isu ini bukan lah masalah pun, tapi jangan sekali kali memandang ia remeh!

Sekadar berkongsi pengalaman sebagai anak kepada arwah mak saya, Halimah Hj Lassim dan abah saya Abdul Rahman Jamat, mereka menggunakan pendekatan yang saya kira terbaik untuk saya contohi iaitu mereka tidak pernah membanding bandingkan menantu-menantu mereka. Meski mereka punya 3 menantu perempuan dan 1 menantu lelaki, tidak pernah mereka label kan "MENANTU KESAYANGAN" atau "MENANTU TERBAIK", apatah lagi dari aspek negatif seperti "MENANTU JAHAT" atau "MENANTU HANTU", dll. Cara mereka mudah! Siapa pun boleh jadi menantu asal anak dah suka, tapi dua benda mesti buat :

1) Lepas kahwin, duduk rumah sendiri.
2) Dapat anak, anak jaga sendiri.

Saya suka cara begini. Insya ALLAH akan saya aplikasikan pada anak-anak saya kelak. Bila menonton drama Nur Kasih, antara pengajaran yang amat bagus saya pelajari ialah:

1) Kita tak akan dapat nak puaskan hati semua pihak di belah pasangan melibatkan mertua, ipar duai, biras dan lain-lain sama macam mana kita bersama dengan mak/ayah/keluarga kita sendiri.
2) Berlapang dada dan bersangka baiklah pada ipar duia dan biras supaya kita dapat hidup dengan aman, damai, tenang dan harmoni.

Saya amat beruntung kerana saya mempunyai seorang biras (setakat ini lah), yang saya klasifikasikan sebagai sangat kuat, tabah, rajin dan baik! Saya amat kagum dengan prestasi beliau sebagai seorang isteri, mama, menantu dan biras! Ciri-ciri yang ada padanya sangat penting untuk mengekalkan kebahagian dan kerukunan rumah tangga.

Ingat satu perkara, bila kita berumahtangga, kita bukan sahaja berkahwin dengan pasangan kita, malah seluruh keluarga nya juga. Jadi, kita perlu bersedia mental, emosi, rohani dan jasmani untuk menerima segala kelebihan dan kekurangan pasangan dan keluarganya. Jika masih belum bersedia, sujudlah, mohon petunjuk pada Yang Maha Esa. ALLAH pasti akan membukakan jalanNya pada anda!

Jumpa lagi nanti!


                                        This is my "biras". Photo taken last year

2 comments:

  1. Olin...akhirnya ada gak blog yer.Hihihi..igt lagi tak kat akk? ;)Rindu nak dengar kisah adam.
    Yup, akk sokong kata-kata olin tuh.Selagi kita bersangka baik dan berlapang dada dengan ipar duai/biras/mertua, kita xakan ada masalah ngan mereka.Insyaallah.

    ReplyDelete
  2. ingat laa, mana bleh lupa.haah, finally ada gak blog sendiri, tapi saya budak baru belajar laa..hehehe..tiap insan takkan terlepas dari masalah kan. yg penting berlapang dada, baru hati tak sakit, jiwa kita bersih!

    ReplyDelete