Believe in destiny!

Tuesday, 28 June 2011

Menjadi PA n MA menuntut KESABARAN yang TERLALU tinggi

Dikurniakan sepasang cahayamata ADAM n AYA benar-benar menuntut kesabaran yang tinggi buat saya dan pasangan. Kenapa???

1) ADAM dilahirkan sebagai sangat pramatang dikala usia 23 minggu. Sehingga ke hari ini, ADAM belum pandai membina ayat dan petah berkata-kata seperti rakan-rakan sebaya nya yang lain. ADAM faham sebahagian arahan yang kami beri, ADAM sangat pantas bergerak, ADAM ada saja benda yang hendak dibuat, ADAM suka pda program nyanyian tarian, lawak, dalam kepala ADAM ada je fikir apa nak buat lepas ni, TAPI....

- ADAM tak faham kalau kami marah bila ADAM makan bersepah ; tiada disiplin
- ADAM tak faham bila kami cakap jangan pukul adik ; tiada kasih sayang
- ADAM tak faham yang Nenek marah bila ADAM bongkar gobok baju ; tidak kemas
- ADAM tak faham bila kami cakap jangan rosakkan barang mainan dan jangan conteng dinding rumah ; kurang menghargai
- ADAM tak faham bila kami nasihatkan ADAM jangan ulangi perbuatan selalu tuang susu atas lantai ; kurang bersyukur pada rezeki

Saya sedar melalui pembacaan dan perbincangan, anak-anak yang sedang membesar tidak boleh selalu dimarahi, perlu menunjukkan kasih sayang kepada mereka, perlu ditunjukkan contoh yang baik kepada mereka, jangan sebut JANGAN, dan mcm mcm lagi panduan negatif yang jangan dibuat pada anak-anak supaya mereka faham apa yang cuba kita terangkan. TAPI...

saya tak pasti sama ada ADAM memang tak faham , atau ADAM buat buat tak faham, atau ADAM memang ada masalah tentang memahami apa yang kami cuba terangkan sedang kami sedaya upaya mempamerkan kasih sayang kepada nya, cuba bertolak ansur kepadanya dan cuba memahamkan tiap hukuman yang kami beri kepada nya ada sebab. Saat ini memang saya sedang mencongak untuk merujuk kepada pakar kanak-kanak adakah ADAM berdepan dengan mana-mana masalah kanak-kanak atau dek kerana ketidak normalan kelahiran nya mengundang kepada pemahaman yang lambat kepada arahan yang kami beri...

2) AYA dilahirkan pada usia kandungan 36 minggu setelah dapat bertahan selama itu di dalam rahim Mama. AYA dah mula menyebut Mama, Tak Nak, Nak dengan ekspresi sekali. AYA jugak aktif ke sana, ke mari, haii...ada saja yang nak dibuatnya. TAPI...

- AYA suka tiru setiap perbuatan ADAM tak kira yang baik ataupun sebaliknya. ADAM panjat, AYA panjat. ADAM sepah, AYA sepah. ADAM conteng, AYA conteng. ADAM koyak, AYA koyak ; haru biru
- AYA suka ikut ADAM walaupun ADAM selalu menganbil kesempatan ke atasnya dengan menolak dan memukul nya. TAPI, dia ikut jugak ADAM mana ADAM pergi ; tak selamat
- AYA suka merampas apa yang dia nak dan dia akan pastikan dia menang ; kurang toleransi

Dari satu sudut pandang, saya terlalu bersyukur dengan kurniaan sepasang cahaya mata ini kerana di luar sana, ramai lagi kawan-kawan , sahabat handai malah seteru saya masih belum dikurniakan sebarang cahaya mata.  Namun, sebagai muhasabah kepada diri saya dan pembaca yang lain, terlalu banyak hikmah yang cuba saya pelajari hasil dari kurniaan ALLAH ini. Antara kesimpulan yang terbesar boleh saya pelajari ialah , ini lah ujian ALLAH pada saya dan pasangan untuk membentuk dan menyemai tahap kesabaran dalam diri kami. Andai tiada mereka, mungkin kami tidak bijak menghargai erti KESABARAN yang sebenarnya dalam kehidupan di dunia ini. Satu telemovie yang sarat dengan pengajaran yang harus ditonton oleh ibubapa di luar sana ialah "Berpaling dari JannahMu" di Astro lakonan Fauziah Ahmad Daud, Nasir Bilal Khan dan adik Miasara. Benar-benar menunjukkan kekuasaan dan kebesaran ALLAH Ta'ala. If you don't SYUKUR, you'll lose what you have!

Kami tidak akan lupa untuk memanjatkan doa kepada Allah agar anak-anak ini sihat sempurna, membesar menjadi insan yang berguna kepada agama, umat dan semuanya. Kami yakin DOA adalah senjata yang paling mujarab selain usaha-usaha dunia kami yang lain. Dalam hal ini, saya amat berterima kasih kepada Makcik Saudara Sepupu saya yang terlalu banyak membantu dalam menjaga dan mengurus kebajikan saya anak beranak dan juga pembantu rumah saya. Terus terang saya katakan, saya memang RESPECT sangat-sangatlah pada ibu bapa yang tiada sebarang pembantu di rumah namun masih berjaya membesarkan anak-anak dan mengurus suami dengan baik. YOU'RE SUPERB MUM!

Saya panjatkan doa kepada Illahi agar rakan-rakan saya yang tak jemu berusaha, bertawakal dan beriman pada ALLAH akan memperoleh tiap apa yang dihajati kerana setiap dari kita pasti ada rezeki dari ALLAH. Hanya masa menentukan.

Wallahualam...

Friday, 24 June 2011

Electricity Interruption / Gangguan Bekalan Elektrik

Assalamualaikum surfers,

TNB Pontian has announced , there will be NO ELECTRICITY on Sunday, 26/06/2011. The areas that will be affected are PKENJ/Pontian Jaya Industrial Area, the whole area of Pontian Kechil, Johor Road/Alsagoff Road/Parit Mesjid/Parit Semerah/Kg Melayu-Parit Sikom/Pontian Besar Kiri. From 9:00 am till 2:00 pm.

Let's bring our family outside Pontian area during that day! Make sure your house is fully locked to avoid any thieves and burglars!


Thursday, 23 June 2011

There's always 1st time / Selalu ada kali pertama

Assalamualaikum and a very Good Day to all my dear friends :

Every thing that we've done, there will always FIRST time.

- FIRST time registered to school
- FIRST time have mobile phone
- FIRST time got straight As in exam
- FIRST time meet future husband
- FIRST time delivered baby
- FIRST time traveled abroad

and many more FIRST times we faced in our lives ...

today, the FIRST time I have a blog! It's kind of progress for myself. Noticed that I was lagging behind compared to some others out there, but, after recalculating lots of things and considered some triggers and barriers, finally, I decided to launch my own blog today!

Hopefully, through this medium, I can share a piece of knowledge and life experiences with friends and surfers out there related to every aspect including life as a daughter, student, worker, lecturer, mother, wife and most important, slave to the One.

Greetings!


________________________________________________________


Assalamualaikum sahabat handai dan rakan taulan,

Setiap apa yang kita lakukan, pasti ada kali PERTAMA.

- kali PERTAMA masuk sekolah
- kali PERTAMA ada handphone
- kali PERTAMA dapat straight As dlm exam
- kali PERTAMA jumpa bakal suami
- kali PERTAMA menimang cahaya mata
- kali PERTAMA melancong ke luar negara

dan mcm mcm lagi kali PERTAMA yang kita lalui dalam kehidupan kita...

hari ini, kali PERTAMA saya punya blog sendiri! satu kemajuan buat diri saya sendiri. agak ketinggalan berbanding rakan-rakan lain di luar sana, tapi, lama sudah saya teliti dan dalami, rasanya, seru sudah sampai untuk saya ada blog sendiri.

di harap dapat berkongsi secebis ilmu, pengetahuan, pengalaman hidup dengan rakan-rakan dan sahabat handai dalam melayari bahtera kehidupan sebagai anak, pelajar, pekerja, pensyarah, ibu, isteri dan yang paling utama Hamba kepada Yang Maha Esa.

Salam Perkenalan!